| Bloggadress: pastorsblogg.blogspot.com | Svedjeholmskyrkans webbplats: svedjeholmskyrkan.se |

fredag 16 november 2012

Att leva inifrån och ut


Kära vän!                                                                                                                                                                               
På den sista dagen, den största i högtiden, stod Jesus och ropade: "Om någon törstar, så kom till mig och drick! Den som tror på mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram, som Skriften säger." Joh. 7:37-38.

Att leva inifrån och ut.                                                                                                                                                      
Vi är alla skapade med en hunger i våra liv. Hunger efter att erövra och utvecklas, hunger efter kärlek, uppmärksamhet och bekräftelse. Den störta hunger finns i djupet av våra hjärtan. Det är hungern efter Guds närvaro och bekräftelse på att han älskar oss. När hungern missriktas föder den synd. Den missriktade hungern förde synden in i världen genom Adam och Eva. Jesus kom som livets bröd, för att ge sig själv till lösen från synden. Saliga är de som hungrar och törstar, de skall bli mättade. Genom att äta av Kristus brödet får vi del av hans liv och försoningsverk på korset. Detta påminns vi om i nattvarden. Herren kallar oss att mättas av hans goda, att inte dricka ur världens usla brunnar utan istället komma till honom som har det levande vattnet. Hela vår omgivning och våra dagliga omständigheter försöker styra inriktningen på våra liv. Herren kallar oss att leva på ett annat sätt, inifrån ut, inte utifrån in. I vårt inre finns en ström från Gud genom Anden, ett överflödande liv. Genom den strömmen får vi tillgång till himmelens resurser, till överflödande glädje mitt i livets omständigheter. Genom den strömmen av liv kan vi glädjas i Herren, inte i omständigheterna. För att klara detta och behålla trons vila och glädje behöver vi lära känna Gud, vem han är och vad han vill med oss. Inte bara vad han kan göra för oss, eller vad vi skall göra för honom. Bara hos Gud kan vår själ få ro och frid. Detta kommer att bli allt viktigare ju längre tiden går. Om inte Gud får fylla vår inre hunger kommer andra erbjudanden såsom yoga och annat att ta Guds plats, även i kyrkorna. Bibeln lovar oss inte att världen skall bli bättre, snarare tvärt om. Att fira gudstjänst och helga sabbatdagen, fira högtiderna, hålla vår dagliga andakt är några av de redskap som hjälper oss att skapa goda vanor där Gud blir en del av vår vardag. När han finns med i livets båt kan vi vara trygga på färden mot vårt hemland himlen. När vår inre hunger blir mättad kan vi hjälpa andra att finna Gud. Då kan vi älska vår nästa som oss själva. Allt börjar med Gud, han älskade oss först. Det som blir synligt börjar först i det osynliga. Det vi har inom oss kommer ut. Låt oss fortsätta hungra och törsta efter mer av Gud!       
Det bästa ligger framför det bästa har vi kvar!

Med bästa hälsningar,
Thomas och Maria Nordberg, pastorspar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar